Rugtassen actie 2024

Ro-Manna wil 300 kinderen een gevulde rugtas geven zodat ze naar school kunnen. Help je mee?

Ro-Manna’s grootste overtuiging is dat onderwijs dé toegang is tot een betere toekomst. In Roemenië is het onderwijs gratis. Echter, niet vrij toegankelijk. Kinderen mogen naar school als zij schoon en netjes zijn. Ze moeten schone, nette kleding en schoenen dragen. Ook moeten kinderen zelf in hun schoolspullen voorzien. Dit betekent: een schooltas, schrijfgerei, schriften etc. Dat alles valt niet mee in een vieze omgeving zonder water en zeep. Ook het geld om schoolspullen, schone kleding en schoenen aan te schaffen is er niet. Zodoende gaan heel veel Roma kinderen niet naar school.

16 Augustus 2024 gaat stichting Ro-Manna naar Roemenië en Hongarije met als doel om 300 kinderen naar school te kunnen helpen.

Tussenstand:

305 gevulde rugtassen

€ 3393,77 aan donaties

Ro-Manna wil door de schooltassen actie zoveel mogelijk kinderen naar school laten gaan. Wil je helpen om dit te realiseren? Je kunt op verschillende manieren helpen.

1.     Een gevulde schooltas kost € 25. Wil je één of meerdere kinderen helpen om naar school te kunnen en ze daarmee een kans te geven op een betere toekomst? Maak dan een bedrag van €25 of een veelvoud daarvan door onderstaande code te scannen met je mobiel of door op het iDeal logo te klikken.

Update 29-02: we hebben overweldigend veel donaties binnengekregen om schooltassen te kunnen vullen, fantastisch! Heel veel dank daarvoor. Om er voor te zorgen dat kinderen gedurende het jaar naar school kunnen blijven gaan, willen we ook investeren in extra schoolspullen. Een bijdrage in de vorm van een donatie zullen we daarom vanaf nu ook besteden aan extra materiaal inkoop + het transport naar Hongarije en Roemenië.

2.     Ben je een school, kerk of andere (particuliere) instelling? Je kunt ook zelf spullen kopen om vervolgens de tassen te vullen. De gevulde tassen kun je vervolgens bij ons inleveren. Neem van te voren even contact met ons op als je ons hiermee wilt helpen.

In een schooltas zitten de volgende spulletjes:

• 5 Schriften
  • Potloden
  • Gum
  • Puntenslijper
  • Pennen
  • Kleurpotloden
  • Lijmstift
  • Etui
  • Kam / haarborstel
  • Sokken
  • Ondergoed
  • Haarspulletjes voor meisjes

Eventueel nog een:

• Kleine bal
  • Springtouw
  • Autootje
  • Kleurboekje

3.     Moedig mensen in je omgeving aan om ook even een schooltasje te kopen en te vullen! Doe het eventueel samen, dat maakt het nog leuker.

16 Augustus 2024 worden al deze schooltassen en tassen kleding in een grote bus van busverhuur Walvius te Meeden geladen en rijden we met een groepje vrijwilligers naar Roemenië om de tassen hoogstpersoonlijk af te geven aan de Roma gezinnen.

Onderstaande foto’s zijn gemaakt tijdens de reis in 2021. Tijdens deze reis hebben we in totaal 294 rugtassen uit kunnen delen.